Remmingwerken Krammersluizen

In ons lage landje, rijk aan rivieren en kanalen, hebben we op veel plaatsen sluizen die onder meer de waterstand regelen en scheepvaart mogelijk maken. Schepen moeten bij sluizen in de regel eerst aanmeren aan geleidewerken. De Philipsdam, onderdeel van de Deltawerken, scheidt het zoete Volkerak-Zoommeer en de zoute Oosterschelde. De vier Krammersluizen, welke geopend zijn sinds 1987, zorgen ervoor dat schepen kunnen blijven passeren.

Onze relatie Drecht Coating Services (DCS) uit Moerdijk werkte onder andere aan de renovatie van de Krammersluizen. Een project van bijna vier jaar, waarbij dag en nacht, zeven dagen in de week, werd doorgewerkt.

Geleidewerken – ook wel remmingwerken genoemd – zijn drijvende constructies die aan weerszijden van de sluis en aan weerszijden van de vaarweg zijn aangebracht, zodat schepen er kunnen aanmeren. Het gaat om holle stalen buizen met een totale lengte van 625 meter. Welke ongeveer 25 tot 35 jaar in het water hadden gelegen, deze waren toe aan renovatie inclusief een nieuw conserveringssysteem.

Na diverse schoonmaak en herstelwerkzaamheden verzorgde DCS het conserveringssysteem. Accountmanger Peter Kandel (Luijten-VVZ) heeft toen der tijd in samenwerking met PPG een technisch advies opgesteld waarin de SigmaShield 880 en SigmaDur 550 zijn voorgeschreven. Eerstgenoemde product werd in twee lagen opgebracht, met elk een laagdikte van 300 micrometer, waarbij de SigmaDur 550 zorgde voor de toplaag van 50 micrometer. Het totale oppervlakte van het project bedroeg maar liefst 50.000m2 waarop ca. 70.000 liter coating verwerkt werd.

Lees het volledige artikel

Bron: foto’s Vereniging ION – Vakblad Oppervlaktetechniekenreniging